Varför döms så få bedragare?

03 juli 2015

Under torsdag förmiddag arrangerade Larmtjänst och Svensk Försäkring ett seminarium i Almedalen för att diskutera varför så få polisanmälda försäkringsbedrägerier leder till åtal. Vid seminariet presenterade även Brå delar ur en ny rapport om försäkringsbedrägerier.

almedalen försäkringsbedrägerier larmtjänst Lars Korsell (Brå), Astrid Eklund (Åklagarmyndigheten), Christoffer Wedelin (Polisen) och Helen Vinge (Moderna Försäkringar) i paneldebatten.

Guld, brunna bilar och fejkade intyg – varför döms så få bedragare? var temat för Larmtjänsts och Svensk Försäkrings seminarium i Almedalen den 2 juli. Mats Galvenius, vd på Larmtjänst, inledde seminariet med att berätta att försäkringsbolagen idag betalar ut ungefär 5-10% för mycket i skadeersättning. Det rör sig om mer än 100 000 försäkringsbedrägerier årligen till ett belopp om ca 2,5 – 5 miljarder kronor.

- Kalaset betalas av de ärliga försäkringskunderna i form av högre försäkringspremier. Vi räknar med att varje svensk familj i genomsnitt betalar tusen kronor om året till försäkringsbedragarna, sa Mats Galvenius.

Försäkringsbranschen tycker det är anmärkningsvärt att så få försäkringsbedragare upptäcks, polisanmäls, lagförs och döms. För de som väl åker fast så är domarna milda vilket resulterar i att det upplevs relativt riskfritt att begå ett försäkringsbedrägeri. 

- Det värsta som kan hända är att man blir nekad att teckna försäkrings hos ett bolag, sa Mats Galvenius.

Därför har Svensk Försäkring delfinansierat en BRÅ-rapport som analyserar selektionen av bedrägeriärenden inom försäkringsbolag, polis och rättsväsende. Vid seminariet var Brå på plats för att presentera delar av rapporten och de höll med om att bedrägerier nedprioriteras av Polisen. Däremot ansåg de att en hel del försäkringsbedrägerier kan motverkas i ett tidigt skede, genom att försäkringsbolagen ökar kontrollen och tillsynen vid den första skadeanmälan.

Vid seminariet hölls även en paneldebatt  med Astrid Eklund (åklagare Åklagarmyndigheten), Lars Korsell (forskare Brå), Helén Vinge (chef skadejuridik Moderna) och Christoffer Wedelin (polisintendent bedrägerisektion Stockholm Polisen).

- Att begå ett försäkringsbedrägeri är som att begå ett brott mot sig själv eftersom det ökar premierna, sa Helen Vinge.

Helen Vinge berättade om frustrationen i branschen över att så många av deras polisanmälningar läggs ner, trots väl genomförda utredningar och där det alltid finns en gärningsman. Detta har lett till att en del utredare på försäkringsbolagen väljer att inte polisanmäla eftersom "polisen ändå inte gör något".

- Polisen utreder försäkringsbedrägerier på samma sätt som andra bedrägerier. Får vi in fler polisanmälningar kommer vi kunna priotera dem högre, sa Christoffer Wedelin.

Enligt Lars Korsell har toleransen till bedrägerier minskat i de allmänna systemen, exempelvis mot Försäkringskassan. Han menade att detta även komma att gälla privata försäkringar eftersom det i båda fall handlar om bedrägerier mot kollektiva system.

Astrid Eklund konstaterade att det gjorts en del lagändringar när det kommer till bidragsbrott, exempelvis Försäkringskassans system. Vissa har varit kritiska mot detta eftersom andra bedrägerier inte få samma uppmärksamhet.

Vill du se hela seminariet, klicka här >>>

Glömt lösenord
Ange användarnamn. Ange lösenord.

Bli ny användare

Här kan du som jobbar med försäkring och utredning av brott registrera dig för att ta del av våra extranätssidor. Har du frågor om inloggning och lösenord maila webmaster@larmtjanst.se Extranätssidorna omfattas inte av utgivningsbeviset.

Registrera

Ange din registrerade e-postadress för att få ett nytt lösenord skickat till dig.

Byt ditt lösenord här