Tipsa oss! Hur jobbar vi med tipshanteringen på Larmtjänst
15 juni 2021
Vi får in över 650 tips om året som vi hanterar för att kunna hitta stulna objekt.
Vilka typ av tips vill vi ha, kan man vara anonym och vad händer med tipsen när de kommit in.
Tipsen kan komma in via mejl tips@larmtjanst.se eller via vår tipstelefon. När du ringer vår tipstelefon får du prata med vår larmcentral som har dygnet runt passning. Här är det jättebra om vi kan få namn och telefonnummer, det underlättar för oss att kunna komplettera tipset.
Vill du vara anonym så är du anonym, vi har en lång erfarenhet av att bedöma det vi får in. Är det känsliga uppgifter så försöker vi alltid själva bearbeta tipset på ett sådant sätt så att vi inte behöver använde känsliga uppgifter. I podden berättar Mats carlsson och Viktor Eklöf, båda utredningsinspektörer på larmtjänst om hur de arbetar med tipshanteringen.
Vissa tips har den som tipsar själv sett att objektet är efterlyst eller stulet. Då kontaktar vi polisen och försäkringsbolaget som får ta hand om objektet. Tipshanteringen handlar om att vi får in information; vad har du sett, vad ser konstigt ut, vad funderar du över – så låter man oss göra bedömningen.
- Vi kan inte ha ett samhälle där vi medborgare går runt och blundar. Ser man brott, bedrägerier eller stöldgods ute på stan, då tycker vi att det är en medborgerlig skyldighet att berätta det du ser eller vet, säger Mats Carlsson, utredningsinspektör på Larmtjänst.
Lyssna på hela poddavsnittet där poddar finns eller via SoundCloud.