Handeln med skadade importbilar ökar – så undviker du att köpa en skadad bil

17 juni 2013

Bilar som krockats eller skadats vid stormar och skrotats i exempelvis USA renoveras och säljs sedan som nya i Sverige. Allt fler farliga importbilar finns på den svenska marknaden. Försäkringsbranschen tipsar om hur du undviker skadade bilar.

Efter de senaste årens stormar i USA har hundratusentals bilar skadats och hamnat på skroten. Handeln med skadade importbilar har därefter ökat kraftigt. Bilarna köps billigt från den amerikanska skroten, exporteras, repareras och säljs sedan vidare med godkända papper till Sverige och andra EU-länder.

På ytan kan bilarna se fina ut men vattenskadorna kan vara omfattande och orsaka utslagen elektronik, dold rost och mögel. Fuskreparationer och dolda skador kan innebära oväntade kostnader och i värsta fall livsfara för bilköparen.

- Reparationerna kan vara dåligt gjorda och vi har sett flera exempel på bilar som saknar airbags eller som är reparerade med stulna reservdelar, säger Torbjörn Serrander, utredare på Larmtjänst.

I dag publiceras en rapport av Larmtjänst som visar att 61 % av de bilar (årsmodell 2007 eller nyare) som importerats från Litauen till Sverige under 2012 har en skadehistorik i USA. Av nyare bilar som importertas direkt från USA till Sverige har 21 % en skadehistorik i USA.

Försäkringsbranschen befarar att allt fler bilar med allvarliga skador hamnar i Sverige och uppmanar konsumenterna att vara försiktiga med importbilar och noggrant kontrollera bilens historik.

- Att köpa en importerad bil innebär en större risk och det är viktigt att man som konsument gör vissa egenkontroller. Att enbart googla chassinumret är en enkel kontroll men det finns även tjänster på internet där man kan beställa fordonsrapporter, säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.

Checklista

Vid köp av importbilar:

Vid köp av importbilar rekommenderar Larmtjänst och Svensk Försäkring följande

Genom att ställa en fråga får du information om bilen är rapporterad som en totalskada av något amerikanskt försäkringsbolag. I svaret får man även information om anledningen till skadan, ex översvämning. Stormskadade bilar från orkanen Sandy som fått mindre skador eller vattenskador och som inte bedöms som en totalskada kommer dock inte ge träff vid en förfrågan.

NICB (The National Insurance Crime Bureau) är Larmtjänsts motsvarighet i USA och arbetar med att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet.

• Beställ en fordonsrapport från Carfax, www.carfax.se
  • Rapporterna innehåller bl.a. information om mätarställning, servicehistoria och uppgifter om tidigare ägare.
  • Gratis kontroll av fordon som varit översvämmade i samband med stormen Sandy går att göra här http://flood.carfax.com/
  • Var observant på priset
  • Om bilar säljs under listpris finns det anledning att vara extra noga med kontroller.
  • Kontrollera att servicebok finns
  • Kontrollera antalet nycklar
  • Om det framgår att bilen reparerats, begär underlag för reperationen.

Se pressträffen i efterhand: http://storm.zoomvisionmamato.com/player/tff/objects/5cmwzpjr/

För mer information kontakta Anna Rudérus, pressansvarig, 070-534 85 18.

Svensk Försäkring är försäkringsbolagens branschorganisation i Sverige. Svensk Försäkring verkar för ökad kännedom om den privata försäkringsverksamhetens betydelse för samhället och enskilda samt gör utredningar och väcker förslag i frågor av betydelse för försäkringsbranschen.

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom. Larmtjänst bedriver en kontaktskapande verksamhet och utgör försäkringsbolagens kontaktorgan mot myndigheter och andra branschorgan, både nationellt som internationellt. Godsåterfinnande är en viktig del av verksamheten och Larmtjänst arbetar med att söka, identifiera och återfinna misstänkte stöldgods.