Antalet efterlysta fordon ökar

22 februari 2014

Antalet efterlysta fordon ökar i Sverige. Under 2013 efterlystes 20 044 fordon, en ökning med 0,9 procent jämfört med 2012. Antalet fordon som inte har blivit avlysta ökade med 4 procent jämfört med året innan. Detta visar en rapport över efterlysta fordon i Sverige som Larmtjänst idag publicerar.

Under 2013 efterlystes 20 044 fordon vilket kan jämföras med 2012 då 19 875 fordon blev efterlysta. Siffrorna för 2013 är ett trendbrott i statistiken över efterlysta fordon.

- Det är första gången sedan 2002 som antalet efterlysta fordon ökar, säger utredare Torbjörn Serrander på Larmtjänst.

Även antalet fordon som inte har blivit avlysta ökade under 2013. Detta kan förklaras med att allt mer stöldgods fraktas utomlands och försvinner över gränserna.

Statistiken är tydlig för personbilar som ökade i både antalet efterlysningar och i antalet bilar som inte blivit avlysta. För personbilar kommer flest efterlysningar från storstadsområdena Stockholms län, Västra Götalands län och Skåne län. Främst är det nyare årsmodeller som 2012 och 2013 som ökar i antalet efterlysningar. Ökningen kan förklaras med den stöldvåg av lyxbilar som ägde rum under 2013. BMW, Mercedes Benz, Range Rover och Volkswagen är exempel på fabrikat som har många bilar med nyare årsmodeller som blivit efterlysta. Dessa fabrikat har även många bilar som inte blivit avlysta.

Statistiken visar även att antalet efterlysta entreprenadmaskiner/ traktorer har ökat under 2013 jämfört med 2012. En stor del av ökningen kan förklaras med fler stölder av jordbrukstraktorer, oftast av nyare årsmodeller.

- Vid ett flertal stölder har tjuvarna stulit traktorerna direkt från handlarna, säger Torbjörn Serrander.

Presskontakt: Åsa Sönnerby, 08 522 784 39

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom. Larmtjänst bedriver en kontaktskapande verksamhet och utgör försäkringsbolagens kontaktorgan mot myndigheter och andra branschorgan, både nationellt som internationellt. Godsåterfinnande är en viktig del av verksamheten och Larmtjänst arbetar med att söka, identifiera och återfinna misstänkte stöldgods.

Alla efterlysta fordon

Efterlysta personbilar fördelat på län
Efterlysta personbilar fördelat på fabrikat