Försäkringsbranschen granskar företagsskador
23 februari 2022Under 2022 kommer försäkringsbranschen genomföra en fördjupad branschgemensam kontrollaktivitet där man tittar närmare på företagsskador. Försäkringsbranschen hoppas att genom aktiviteten kunna bidra till att värna kollektivet av ärliga företagare mot bedrägerier som görs av oseriösa aktörer.
För att skydda försäkringskollektivet har försäkringsbranschen under senare år intensifierat det branschgemensamma arbetet mot försäkringsbedrägerier. En del i detta arbete har varit att genomföra branschgemensamma kontrollaktiviteter för att försvåra för de som planerar att begå försäkringsbedrägeri. Tidigare kontrollaktiviteter har varit inriktade på privatskador. Under år 2022 kommer försäkringsbranschen istället att granska vissa typer av företagsskador.
- Genom fördjupade utredningar av företagsskador vill vi försvåra för dem som planerar att begå försäkringsbedrägerier. På så sätt hoppas branschen kunna bidra till att värna kollektivet av ärliga företagare mot bedrägerier som görs av oseriösa aktörer, säger Mats Galvenius vd på Larmtjänst.
Försäkringsbedrägerier är ett brott med ett stort mörkertal. Varje år betalar skadeförsäkringsföretagen ut närmare 70 miljarder kronor i skadeersättning till sina kunder. En grov uppskattning är att försäkringsbedrägerier utgör 5–10 procent av dessa utbetalningar, vilket innebär att de kostar försäkringskollektivet ca 3,5–7 miljarder kronor årligen. Försäkringsbedrägerier gör att ärliga försäkringstagare drabbas av högre premier och därför är det viktigt att försäkringsbranschen arbetar aktivt med att upptäcka och förebygga bedrägerier.
Detta är femte gången som branschen genomför en gemensam kontrollaktivitet. Under 2017 lade branschen särskilda resurser på att granska bilbränder för att undersöka om bedrägerier är en vanlig orsak till anlagda bränder. Under 2018 genomfördes en liknande branschgemensam kontrollaktivitet gällande arrangerade trafikolyckor och under 2019 genomfördes en kontrollaktivitet för att undersöka skadeanmälningar som gäller stulna och borttappade klockor. Aktiviteten syftade till att undersöka om det är vanligt med bedrägerier med klockor. Under 2020 genomfördes återigen en kontrollaktivitet inriktad på utredning av bilbränder. Resultatet från de olika kontrollaktiviteterna finns redovisade i Larmtjänsts årsrapporter över försäkringsbedrägerier. Genom de fördjupade kontrollaktiviteterna erhåller försäkringsbranschen en ökad kunskap om modus för bedrägerier inom respektive försäkringsområde som man tar med sig i det fortsatta arbetet med skadereglering.
Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se